Selfies, een reis door de wereld van vrijheidsstrijders
Meestervervalsing woe 15 febr. Buitenhoutcollege Almere (Meg)

 

 

 

 

 

 

portretten DOOR DE EEUWEN HEEN,  super goed nageschilderd door leerlingen van het Buitenhoutcollege, Almere o.l.v. Meg Mercx en Rob Verwer 

Kunst op straat:

Overal ter wereld vind je ze: muurschilderingen. In (bijna) alle culturen en in (bijna) alle grote steden en dorpen. Of je nu arm bent of rijk, iedereen kan ervan genieten. Het ene werk zal je natuurlijk meer aanspreken dan het andere. Soms is het gewoon een mooi plaatje, soms vertelt het een verhaal of heeft het een politieke of religieuze achtergrond. Kunst is bedoeld voor iedereen en van iedereen. Kunst verbindt en maakt de wereld om je heen een stukje mooier of een beetje anders. Het kan je namelijk ook laten nadenken over iets. En het beste is: je mag ervan vinden wat je wilt…

Spraakmakende! Street Art in Den Haag (Karski & Beyond) en in Almere (Joost Zwanenburg van Studio VijfB)

Straatschilderingen  kunnen allerlei onderwerpen hebben: dieren, portretten van gewone of bijvoorbeeld invloedrijke mensen. Zoals in het middelste werk. Daar zie je Greta Thunberg, de Hondurese Berta Cáceres en de Georgische Vitali Safarov. Drie mensen die zich op verschillende plekken in de wereld inzetten, of hebben ingezet voor een rechtvaardige en duurzame wereld. Voor het klimaat, voor vrijheid of gelijkheid. De twee laatste hebben dat helaas met hun dood moeten bekopen. 

Hoe doe je dat?  Zo’n fantastisch portret op zo’n groot formaat?

Het eenvoudigst is te oefenen met selfies. Ze na te tekenen en te schilderen. Het is net zo’n proces als leren lezen of muziek maken. Alle bekende schilders en graffitiartiesten hebben zo hun techniek geoefend, door hun eigen portret te maken en door het kopiëren van andermans portretten. Ze hebben zo door de eeuwen heen hun verhalen over hoop, verdriet, humor, politiek engagement etc. verteld. Al deze meesters hebben op hun eigen manier bijgedragen aan een tolerantere wereld. Een soort van vrijheidsstrijders dus. Vandaag gaan we deze Selfies van Grote meesters vervalsen en vergroten. Zo krijg jij ook feeling met de techniek en het naschilderen van werk op  groot formaat. Afkijken is hier dus verplicht. Want wie goed kan afkijken, heeft een grote toekomst. Hij/zij kan een bekend (street) artist worden. Misschien inspireert dit je wel tot een nieuwe beroepskeuze 🙂

Thema: selfies, een reis door de wereld van het zelfportret

Wanneer werd het woord ‘selfie’ eigenlijk de eerste keer gebruikt?

Het woord ‘selfie’ zou voor het eerst gebruikt zijn op een internetforum in 2002, maar raakte vooral populair vanaf 2012 op de socials. Het krijgt vooral grote bekendheid door beroemdheden die hun selfies delen via sociale media. In 2013 werd de term uitgeroepen tot woord van het jaar en toegevoegd aan de Van Dale. Maar wanneer ontstond eigenlijk het zelfportret? Het aller allereerste ‘selfie’ in de kunstgeschiedenis is uit 1433. Een portret van Jan van Eyck. Dit is de eerste keer dat er een zelfportret werd geschilderd.

We zijn meer dan een Selfie van dit moment: iedereen -ook jij en ik- bestaat uit een eigen Identiteit & Eigenheid. Dit ontstaat niet zomaar. Het is een samenvoeging van persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteiten etc. Door onze genen lijken we op elkaar, we kijken af van elkaar, we leren van elkaar en we voegen iets toe aan elkaar. Zowel door het heden als door het verleden. Daar gaat deze portret-installatie over die we vandaag gaan maken…

 

Selfies, een reis door de wereld van het zelfportret. Leerlingen vervalsen 9 grote meesters: Jan van Eyck (1433) Rembrandt (1629) Élisabeth Vigée Le Brun (1782) Gustav Courbet (1843) Vincent van Gogh (1889) Frida Kahlo (1940) Marlene Dumas (1984) Billy Mandindi (1996) Amy Sherald (2016)

Selfies in de kunstgeschiedenis:

  

Zelfportret met strohoed, Olieverf op doek 97,8 × 70,5 cm

Marie Louise Élisabeth Vigée-Le Brun, ook wel Vigée-Lebrun, geboren Vigée, (Parijs, 1755 – Louveciennes, 1842) was een Frans schilderes en een veel gevraagd portretschilder. Uniek in die periode. Ze is vooral bekend geworden door haar portretten van koningin Marie-Antoinette en van leden van de Europese adel. Voor een vrouw in die tijd was ze heel bijzonder, dit omdat ze zich als kunstenaar beroepsmatig  staande wist te houden in een door mannen gedomineerde wereld.

Het is 1782. Vigée-Le Brun gaat naar Brussel.  Daar zag ze het werk van Peter Paul Rubens portret Susanna Fourment met een strohoed[1] Daarvan was ze zo bijzonder onder de indruk dat ze zich daardoor liet inspireren. “Het effect van dit schilderij”, zo schrijft ze, “ligt in de twee verschillende belichtingswijzen die het eenvoudige daglicht en het zonlicht creëren. Het schilderij heeft op mij een dusdanige indruk gemaakt dat ik bij het schilderen van mijn eigen portret naar dezelfde effecten op zoek ben gegaan”.[2] Ze heeft het hier over haar “Zelfportret met een strohoed”, waarvan ze ter plekke te Brussel een eerste versie maakte, als een soort van vrije imitatie van het werk Rubens.


De wanhopige ( Le Désespéré), 45 cm x 55 cm Olieverf op doek

Gustave Courbet (1819 -1877) schilderde taferelen uit het dagelijks leven. Hij forogafeerde het leven met schilderingen. Zijn naakten zorgden voor diverse schandalen in de roddelpers. Het vernieuwende aan zijn werk was het realisme; taferelen uit het dagelijks leven werden hoofdonderwerp en op groot formaat afgebeeld zoals steenhouwers of een begrafenis. Hij maakte de werkelijkheid niet mooier dan ze was, zoals velen van zijn tijdgenoten, maar liet het schilderij voor zichzelf spreken. Dit leidde voortdurend tot juize news in het Franse culturele leven.

Het zelfportret Le Désespéré werd gemaakt tijdens zijn verblijf in Parijs. 


 

Zelfportret met doornenhalsband of Zelfportret met kolibri, aap en zwarte kat (1940). Olieverf op doek 63,5 × 49,5 cm.

Frida Kahlo (1907-1954) werd als derde dochter van een Duitse immigrant op 6 juli 1907 geboren in Coyoacán, een volkswijk in Mexico-stad. Op dat moment kon niemand bedenken dat zij ooit één van de bekendste en meest getalenteerde kunstenaressen zou worden. En jawel een van de belangrijkste influencers van deze tijd. Niet alleen in mode maar ook in muziek, film etc.

Van de 143 schilderijen die ze tijdens haar leven maakte, zijn er zeker 55 zelfportretten. Het belangrijkste doel van deze zelfportretten was om de verschillende trieste periodes uit haar bestaan te verwerken. Haat leven was een aaneenschakeling van tragedies en tegenslagen: verkeersongevallen, miskramen, echtelijke schipbreuk, crises van jaloezie en alcoholproblemen. In dit zelfportret presenteert Frida zichzelf in traditionele Mexicaanse kleding en met een christelijke doornenkroon als kraag. Deze kraag symboliseert de pijn die ze voelde door de scheiding van Diego Rivera, haar man en partner. Aan de halsband hangt een dode kolibrie (een gelukssymbool) en op haar linkerschouder zit een zwarte kat (een symbool van ongeluk) die de kolibrie probeert te vangen. Op haar rechterschouder zit een aap (symbool van de duivel), die Diego vertegenwoordigt en dezelfde onverschillige houding vertoont die Frida zag van haar ex-man. Ondanks alles besluit Frida zichzelf in dit schilderij te schilderen om haar aanwezigheid op te eisen.

  • Pas na haar dood kreeg Frida de eer die haar toekwam;
  • Haar leven is in 2002 verfilmd met Salma Hayek in de hoofdrol;
  • Frida Kahlo is een symbool voor feminisme;
  • Coldplay heeft zich door haar laten inspireren voor een van z’n albums en heeft het album zelfs Viva la Vida genoemd;
  • Prince heeft een nummer voor haar gemaakt;

Tips voor het schilderen:

  1. kijk goed naar je voorbeeld, welk deel van het werk ga je schilderen/ vervalsen? Wat zie je?
  2. voor iedere kleur een andere kwast, zo blijven de kleuren helder
  3. schilder eerst de vlakken zoals huid, haar, achtergrond, planten helemaal in met de lichtste kleur die je ziet. Daarna vul je de rest en de details met donkerdere kleuren in
  4. werk nat in nat m.a.w. je hoeft (meestal) niet te wachten tot de verf droog is

 


© Idee-Ontwerp-Uitvoering-Aanjager- WORKshops: Meg Mercx en Rob Verwer in opdracht van Kunst in de Aula

Meg Mercx en Rob Verwer werken in hun atelier in Nijmegen, op locatie, in binnen- en buitenland. Hun werk is opgenomen in diverse particuliere en openbare collecties. Twee recente projecten zijn bijvoorbeeld de interactieve beeldengroep Blowin’ in the wind, die nu in Renesse staat. Deze verhaalt over plastic soup: Hoe gaat het eigenlijk met de vis op je bordje?

Over Meg Mercx: Het voormoederproject: 3 waaiportretten (opgebouwd elk uit 1850 loshangende lapjes) over onze Moederlandse Geschiedenis. Ken jij je VOORmoeders? Naast de vaderlandse geschiedenis ook de moederlandse geschiedenis voor de broodnodige balans.

FLUISTERINGEN in de schemering: VOORmoeders in the picture, drie waaiportetten van mijn voormoeders. Dit project roept op om onze voormoeders zichtbaar te maken. Wie zijn jouw voormoeders?

Over Rob Verwer:


recent werk: treecycle

Wat doe je met restafval van fietsen? Jawel je maakt een Treecycle. Boom met een bewegende bolvormige kroon bestaande uit 36 gerecyclede elkaar aandrijvende fietswielen. Het geheel wordt aangetrapt met een pedaal.

 

Scroll naar boven