Selfies, een reis door de wereld van vrijheidsstrijders
meestervervalsing dinsdag 14 februari/ vrijdag 17 februari Buitenhoutcollege Almere

portretten DOOR DE EEUWEN HEEN,  super goed nageschilderd door leerlingen van het Buitenhoutcollege, Almere o.l.v. Meg Mercx en Rob Verwer 

Kunst op straat:

Overal ter wereld vind je ze: muurschilderingen. In (bijna) alle culturen en in (bijna) alle grote steden en dorpen. Of je nu arm bent of rijk, iedereen kan ervan genieten. Het ene werk zal je natuurlijk meer aanspreken dan het andere. Soms is het gewoon een mooi plaatje, soms vertelt het een verhaal of heeft het een politieke of religieuze achtergrond. Kunst is bedoeld voor iedereen en van iedereen. Kunst verbindt en maakt de wereld om je heen een stukje mooier of een beetje anders. Het kan je namelijk ook laten nadenken over iets. En het beste is: je mag ervan vinden wat je wilt…

Spraakmakende! Street Art in Den Haag (Karski & Beyond) en in Almere (Joost Zwanenburg van Studio VijfB)

Straatschilderingen kunnen allerlei onderwerpen hebben: dieren of portretten van gewone of bijvoorbeeld invloedrijke mensen. Zoals in het middelste werk. Daar zie je Greta Thunberg, de Hondurese Berta Cáceres en de Georgische Vitali Safarov. Drie mensen die zich op verschillende plekken in de wereld inzetten, of hebben ingezet voor een rechtvaardige en duurzame wereld. Voor het klimaat, voor vrijheid of gelijkheid. De twee laatste hebben dat helaas met hun dood moeten bekopen. 

Hoe doe je dat?  Zo’n fantastisch portret op zo’n groot formaat?

Het eenvoudigst is te oefenen met selfies, ze na te tekenen en te schilderen. Het is net zo’n proces als leren lezen of muziek maken. Alle bekende schilders en graffitiartiesten hebben zo hun techniek geoefend, door hun eigen portret te maken en door het kopiëren van andermans portretten. Ze hebben door de eeuwen heen hun verhalen over hoop, verdriet, humor, politiek engagement etc. verteld. Al deze meesters hebben op hun eigen manier bijgedragen aan een tolerantere wereld. Een soort van vrijheidsstrijders dus. Vandaag gaan we deze Selfies van Grote meesters vervalsen en vergroten. Daardoor krijg jij feeling met de techniek en het naschilderen van werk op  groot formaat. Afkijken is hier dus verplicht. Want wie goed kan afkijken, heeft een grote toekomst. Hij/zij kan een bekend (street) artist worden. Misschien inspireert dit je wel tot een nieuwe beroepskeuze 🙂

Thema: selfies, een reis door de wereld van het zelfportret

Wanneer werd het woord ‘selfie’ eigenlijk de eerste keer gebruikt?

Het woord ‘selfie’ zou voor het eerst gebruikt zijn op een internetforum in 2002, maar raakte vooral populair vanaf 2012 op de socials. Het krijgt vooral grote bekendheid door beroemdheden die hun selfies delen via sociale media. In 2013 werd de term uitgeroepen tot woord van het jaar en toegevoegd aan de Van Dale. Maar wanneer ontstond eigenlijk het zelfportret? Het aller allereerste ‘selfie’ in de kunstgeschiedenis is uit 1433. Een portret van Jan van Eyck. Dit is de eerste keer dat er een zelfportret werd geschilderd.

We zijn meer dan een Selfie van dit moment: iedereen -ook jij en ik- bestaat uit een eigen Identiteit & Eigenheid. Dit ontstaat niet zomaar. Het is een samenvoeging van persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteiten etc. Door onze genen lijken we op elkaar, we kijken af van elkaar, we leren van elkaar en we voegen iets toe aan elkaar. Zowel door het heden als door het verleden. Daar gaat deze portret-installatie over die we vandaag gaan maken…

Selfies, een reis door de wereld van het zelfportret. Leerlingen vervalsen 9 grote meesters: Jan van Eyck (1433) Rembrandt (1629) Élisabeth Vigée Le Brun (1782) Gustav Courbet (1843) Vincent van Gogh (1889) Frida Kahlo (1940) Marlene Dumas (1984) Billy Mandindi (1996) Amy Sherald (2016)

De aller aller eerste selfies in de kunstgeschiedenis:

 

  1. Jan Van Eyck (circa 1390 – 1441) zelfportret uit in 1433. Techniek: Olieverf op paneel, 25,7 × 19 cm
  • Hij was (misschien) de uitvinder van de olieverftechniek.
  • Hij was de meester van de selfies (en andere portretten)
  • Hij leerde zijn volk signeren.
  • Er zijn maar weinig werken van hem bewaard.
  • Hij had hoge heren te vriend.
  • Hij schilderde het Lam Gods en plein famille.


Vooral aan het einde van zijn leven was deze Vlaamse primitief op zijn gemak: in 1430 werd hij benoemd tot kamerheer van hertog Filips van Bourgondië (een soort luxe conciërge), en behield hij zijn plaats als officiële schilder van de stad Brugge. Hij zit hierdoor goed in zijn werk en opdrachten. Hij raakt daardoor steeds meer verlost van zijn pure functie van ambachtsman, van schilder van het hof. Zo maakte hij in 1433 het oudste onafhankelijke zelfportret in de kunstgeschiedenis van Europa. We ontdekken het gezicht van een man, in profiel en in de kracht van zijn leven, met een kalme en levendige blik die de kijker vasthoudt. Op zijn hoofd toont een grote, oogverblindende, rode tulband het technische meesterschap van deze grote Belgische meester.

 

  1. REMBRANDT VAN RIJN (1606-1669) zelfportret uit 1629, olieverf op eiken paneel 15,6cm x 12,7 cm

Een belangrijke Nederlandse schilder, Rembrandt van Rijn, liet een rijke erfenis van schilderkunst en fotografie achter die tot op heden kunstenaars over de hele wereld beïnvloedt. Rembrandt schilderde dit zelfportret toen hij 23 jaar oud was. Dit zelfportret is een van zijn meer dan honderd zelfportretten, waaronder meer dan veertig schilderijen, eenendertig etsen en ongeveer zeven tekeningen die hij tijdens zijn schilderscarrière maakte.

Wat maakt de kunst van Rembrandt zo bijzonder? De schilderijen van Rembrandt zijn heel levendig. Andere schilders maken hele saaie, stijve portretten. De afgebeelde personen wilden altijd allemaal op de voorgrond precies even groot op een groepsportret staan. Zo lijken ze allemaal erg belangrijk. Rembrandt doet daar niet aan. De personen staan door elkaar heen en poseren niet echt voor het doek, maar zijn ergens anders mee bezig. Rembrandt wil zijn schilderobjecten niet per se heel mooi afbeelden. Het moet vooral echt lijken! Zie bijvoorbeeld De Nachtwacht:

 

 

Tips voor het schilderen:

    1. kijk goed naar je voorbeeld, welk deel van het werk ga je schilderen/ vervalsen? Wat zie je?
    2. voor iedere kleur een andere kwast, zo blijven de kleuren helder
    3. schilder eerst de vlakken zoals huid, haar, achtergrond, planten helemaal in met de lichtste kleur die je ziet. Daarna vul je de rest en de details met donkerdere kleuren in
    4. werk nat in nat m.a.w. je hoeft (meestal) niet te wachten tot de verf droog is

© Idee-Ontwerp-Uitvoering-Aanjager- WORKshops: Meg Mercx en Rob Verwer in opdracht van Kunst in de Aula

Meg Mercx en Rob Verwer werken in hun atelier in Nijmegen, op locatie, in binnen- en buitenland. Hun werk is opgenomen in diverse particuliere en openbare collecties. Twee recente projecten zijn bijvoorbeeld de interactieve beeldengroep Blowin’ in the wind, die nu in Renesse staat. Deze verhaalt over plastic soup: Hoe gaat het eigenlijk met de vis op je bordje?

Over Meg Mercx: Het voormoederproject: 3 waaiportretten (opgebouwd elk uit 1850 loshangende lapjes) over onze Moederlandse Geschiedenis. Ken jij je VOORmoeders? Naast de vaderlandse geschiedenis ook de moederlandse geschiedenis voor de broodnodige balans.

FLUISTERINGEN in de schemering: VOORmoeders in the picture, drie waaiportetten van mijn voormoeders. Dit project roept op om onze voormoeders zichtbaar te maken. Wie zijn jouw voormoeders?

Over Rob Verwer:


recent werk: treecycle

Wat doe je met restafval van fietsen? Jawel je maakt een Treecycle. Boom met een bewegende bolvormige kroon bestaande uit 36 gerecyclede elkaar aandrijvende fietswielen. Het geheel wordt aangetrapt met een pedaal.

Scroll naar boven