de Flitsende LINGO LAMP
I ♥ NATUUR, een doe-het-zelf project, Zone.college Borculo

Lingolamp: Wat is geluk? Ontworpen & gemaakt door 100 leerlingen van het Zonecollege VMBOgroen Borculo

Met 100 leerlingen en hun docenten van het Zone.college hebben we een rechthoekige (reclame) lamp  ‘De LINGOlamp’ met het thema I ♥ NATUUR gemaakt 1 juli 2022. De lamp heeft 104 letters en 18 woorden. De woorden zijn bedacht & gemaakt door de leerlingen. Dit volgens een bepaald stramien. De woorden komen in de lamp en worden sprongsgewijs verlicht door spaarzame ledverlichting. De lamp hangt op school. Jawel, een verlichte reclamezuil voor I ♥ NATUUR.

NATUURLIJK komt (bijna) al het materiaal dat we in dit project gebruiken van restpartijen, restafval of uit een afgekeurde partij. Ook uit dit project hergebruiken we de restpartijen en al het overgebleven materiaal. Bewaren dus!

 

Thema: I NATUUR. Zomer 2022: skaten, mountainbiken, slacklinen, voetballen. Blauwe lucht, groene bossen, akkers, zie die tarwe aren… Een zonnetje. Het strand. Vissen, schelpen, zwemmen, bootje varen, vliegeren. Trampoline. De tuin, bloembloem, een bij, vogelhuisje bouwen, schildpad en kippen… een moestuintje, de eerste aardbei… de wereld is mooi…

Wat vinden jullie het allermooist– super belangrijk– ongelofelijk bijzonder– meest inspirerend of eindeloos boeiend daar buiten… in de NATUUR?

Jullie gaan een (reclame !) woord zoeken dat  I NATUUR uitdrukt. Dit in groepjes van 7, 6, 5 of 4 leerlingen. In elke klas staan de tafels al in deze formaties geplaatst. Elk groepje krijgt een mapje gevuld met evenveel gekleurde plaatjes als leerlingen in het groepje. De hoeveelheid plaatjes = de hoeveelheid letters van een woord.

Samen zoeken jullie naar een woord dat iets moois of bijzonders uit de NATUUR weergeeft. In plaats van allemaal letters kan ook als aanvulling op een woord een emoticon of simpele illustraties gebruikt worden. (ZON ☼, KLAVER ♣ etc.)

Envelop met gekleurde plaatjes.

Elke leerling maakt een letter. Die snijden ze uit het folie dat op het gekleurde plaatje is geplakt. Dit door de letter uit de voorbeeld alfabet over te trekken en uit te snijden. Ze vullen deze letter weer op met exact dezelfde letter. Alleen trekken ze die nu over (pen, stippellijn) op een nieuw vel (sticker) kleurfolie en knippen die uit. Deze plakken ze op het letterplaatje. KLAAR. Als laatste bedenken ze ook wat ideetjes voor de achtergrond van het woord. ( figuurtjes, verbindingslijnen ..) 

alfabetten, de basis voor de letters, die trek je over

letter  overtrekken en uitsnijden, de letter overtrekken, uitknippen en opplakken (stickervel) en de achtergrond designen

De woorden moeten zich (grafisch) zichtbaar onderscheiden van elkaar.

STAPPENPLAN:

1) Kies een woord m.b.t. het thema  I NATUUR, taken verdelen, wie maakt welke letter of afbeelding?

2) Het woord wordt opgeschreven op het bord in het woordplanningsschema (dit om dubbele woorden te voorkomen)

3) kies uit de verschillende alfabetten de letters die je als groepje nodig hebt, dat kunnen dezelfde lettersoorten maar ook verschillende lettertypes zijn.

4)leg je gekleurde plaatje ( foliekant naar boven) op het A4tje van de letter

5)plak het plaatje voorzichtig vast op de letter, in de hoekjes met  kleine stukjes crêpe tape

6)snij de contouren van de letter uit. Je kunt de letter ook eerst voortekenen (stippellijntjes met pen).

7) maak het plaatje los. Verwijder de tape voorzichtig (de letters worden hergebruikt). Trek voorzichtig de uitgesneden letter uit het folie van het plaatje.(zie voorbeeld)

8) je kunt de transparante letter die nu ontstaan is opvullen. Met een andere kleur van dezelfde letter. Dit door opnieuw de letter van het alfabet over te trekken (pen, stippellijntje, lichtbak of raam) en uit te knippen. De beschermfolie eraf te halen en op de juiste plek te plakken.

Voor een speels effect kun je de uitgeknipte letter niet exact op de uitgesneden letter plakken maar een paar mm verschuiven. Waardoor er een extra ‘transparant ’contour ontstaat.

NB de overtollige penstippellijn kun je makkelijk met je vingers wegwrijven.

9) wat doen we met de achtergrond van de plaatjes? Hoe gaan we die decoreren? Dit om het woord nog meer te  verduidelijken.

10) Wanneer het woord helemaal af is, stoppen de leerlingen de letters in de juiste volgorde terug in de envelop en schrijven daar ook het woord op. Dit is handig bij het monteren van de letters in het frame.

© Idee-Ontwerp-Uitvoering-Aanjager- WORKshops: Meg Mercx en Rob Verwer in opdracht van Kunst in de Aula

Meg Mercx en Rob Verwer  werken in hun atelier in Nijmegen, op locatie, in binnen- en buitenland. Hun werk is opgenomen in diverse particuliere en openbare collecties. Hierboven twee recente projecten: Het voormoederproject, 3 waaiportretten, (opgebouwd elk uit 1850 loshangende lapjes) en de interactieve beeldengroep Blowin’ in the wind, over plastic soup: Hoe gaat het eigenlijk met de vis op je bordje?

 

Scroll naar top