Libelle instructie
ZELF-DOE CKV-project

Foto Judith IJland, Zonnecollege Enschede. Materiaal: hout-transparante hergebruikte petflessen-metaal. Afmetingen: 3m20, spanwijdte: 2m50x 35 cm.

Hieronder de uitleg van dit project. We hopen dat het (af)maken van de libelle zo helder & duidelijk is. Veel plezier vooral! Wij, Meg en Rob van het Kunstenaarsinitiatief Kunst in de aula zijn super benieuwd naar het resultaat!

Betekenis: De libelle, staat symbool voor transformatie, moed en geluk, maar waarschuwt ook voor de kracht en macht van de vlieger. Iedere cultuur geeft zijn eigen invulling aan dit dichterlijke transcendente wezen. Bijzonder om te bestuderen. Nog bijzonderder om het te her-creëren.

Benodigdheden:

  1. onderdelen 1 libelle: lijf =2 x 9 deelstukken- hoofd= 1 x 2 deelstukken- 4 vleugels (de groep vleugels zijn per libelle gemarkeerd, met een groene lijn, een blauwe lijn of door geen markering)- 6 poten; 2 voor, 2 midden, 2 achter
  2. zakje met papieren strookjes: voor de dromen van de leerlingen
  3. materialen: spijkers- latjes (om het lijf te betimmeren)- plastic flessen (om de vleugels te betimmeren)
  4. gereedschappen: schroefboormachine om het lijf te demonteren in deelstukken- schuurpapier- ijzerzaag/ fijne schrobzaag-hamers- stanleymessen- scharen- tangetjes- nijptang

 

Instructie betimmering: lijf en vleugels

Het lijf deel je op in 9 x 2 deelstukken door met de schroefboormachine de schroefjes te verwijderen. Hierdoor kunnen de leerlingen in kleine groepjes aan de deelstukken werken. Ze beginnen met schuren. Hoe het lijf betimmerd wordt zie je in onderstaand  instructiefilmpje. De vleugels worden aan de bovenkant betimmerd met plastic strookjes van +/- 2 cm x 20 cm. Hiervoor verknip/ versnijd je de meegeleverde plastic flesjes. Er is overal al een beginnetje op de juiste kant van de vleugels gemaakt. Hieronder vind je ook een filmpje  hierover. Als de libelle opgehangen is kijk je vanonder tegen de vleugels aan. Vandaar dat de bovenkant wat ruwer in opzet kan zijn. Om het plastic goed vast te zetten moeten de spijker, jawel, juist krom geslagen worden!

 

De betimmering van de bovenkant van de vleugels – N.B. de onderkant is de zichtkant.

 

Over Dromen & Geluk:  in het lijf van de libelle komt het meegeleverde zakje met de strookjes papier waarop de leerlingen hun (toekomst) dromen kunnen beschrijven. Omdat de libelle symbool voor geluk staat, is het bijna een must om hier alvast je toekomstdromen weg te parkeren…

 

Maker en ontwerper van deze libellen

Kunstenaar Rob Verwer vindt dat hij het leukste beroep van de wereld heeft! Hij maakt dwaze bouwsels en machinerieën. Van varende auto’s tot doltollende propellers. Ook ontwerpt en timmert hij o.a. allerlei dieren, insecten en dino’s voor scholen in opdracht van Kunst in de Aula. Zoals deze 3 libellen. Aan deze meer dan levensgrote insecten heeft hij twee weken gewerkt. Nu is het de beurt aan jullie! Leerlingen zijn nl. erg belangrijk, want doordat jullie het lijf en de vleugels aftimmeren, lijken deze insecten pas echt te leven, de vleugels  gaan schitteren en ze lijken daardoor weg te willen vliegen. Oh ja, in ieder dier zit een hart/zakje met jullie (toekomst) dromen. Libellen zijn geluksbrengers dus wie weet…

Inmiddels is er een groeiende collectie 3D-beesten op diverse scholen in het land te bezichtigen, een soort landelijk museum van 3D beesten waar jullie straks ook deel vanuit maken. Wil je nog meer zien van deze kunstenaar Rob Verwer kijk dan even op zijn website: www.robverwer.nl

Gerecyclede materialen en brandwerend: Deze libellen zijn gemaakt van gerecycled hout, buitenbeentjes en en restpartijen. De plastic flesjes worden ook hergebruikt en zijn verzameld bij familie en vrienden. En ja, dit is nog een berichtje voor de conciërge: De libellen en de latjes zijn speciaal op uw verzoek behandeld met een brandwerend middel. Zie foto en filmpje hieronder.

 

© Idee en uitvoering WORKshop LIBELLE 3D: Rob Verwer aanjager workshop Meg Mercx in opdracht van Kunst in de Aula 

Scroll naar boven