(t)HUIS in het Eligant Lyceum
LINGOlamp: Grafische relicten van de laatste leerlingen van Het Stedelijk, Zutphen

   

Het Stedelijk + Baudartius College = Het Eligant Lyceum.

Jawel, jullie zijn de allerlaatste lichting van een roemruchte school: Het Stedelijk. Vele generaties leerlingen hebben hier net als jullie massa’s (mooie) herinneringen gebouwd. Helaas verdwijnt het Stedelijk  net als het Baudartius College in Het Eligant Lyceum.

Levendige reclamezuil

Het Eligant Lyceum (eligant betekend laat ze kiezen:) wil graag deze twee unieke scholen blijvend gedenken. Dit door een levendige reclamezuil, in de kleuren van de logo’s van jullie scholen, met 72 verspringende en verlichte woorden waarvan jullie vandaag -in groepjes- er 40 stuks van bedenken en vormgeven. Hiervoor zoeken jullie eigen-wijze, bizarre, poëtische, relaxte, kunst zinnige, liefdevolle, gezellige, pure, hippe, hotte, woke, bijzondere, verwonderlijke zinvolle woorden met als thema (t)HUIS. Ja dit kan in allerlei talen. Met als doel alle toekomstige scholieren en leerkrachten op Het Eligant Lyceum warm, grappig en persoonlijk te onthalen. Dag in dag uit en telkens met een ander signaal. Dit door een nieuwe woordcombinatie. Een bijzondere ludieke groet van jullie: een straks ‘uitgevlogen’ generatie scholieren aan de toekomstige generaties.

Waarom thema (t)huis?

Het Stedelijk profileert zich als school met een tekst over uw muren, poort en gevel (= huis): ‘O Gelukkigen die na geleden verdriet hier rede rijzen ziet, uw muren, poort en gevel’= ‘O fortunati, quorum iam moenia surgunt! Dat deze tekst belangrijk is voor de school blijkt wel uit het feit dat de gedenksteen met tekst van het oude gebouw mee naar het nieuwe gebouw verhuisd is en te vinden is op een plaquette in de gevel (volgens wiki).

Goed wat nu zo toevallig is/of niet 😊… heb je het (blauwe) logo van het Baudartius wel eens bekeken? Weet iemand de betekenis? Het schoollogo is namelijk afgeleid van de Hebreeuwse letter Beth=betekenis: “huis”. Een super poëtisch en betekenisvol woord “huis”: visueel interessant en het klinkt gevoelsmatig beschermend. Waarom trouwens een Hebreeuwse letter als logo?? Misschien een verwijzing naar de naamgever: de heer Baudartius (Deinze, 13 februari 1565 – Zutphen, 15 december 1640), theoloog met een grote kennis van het Hebreeuws? En/of iets christelijks, verwijzing naar het huis Gods?

Samen vormen jullie huizen de basis van een geheel nieuw (t)HUIS : Het Eligant Lyceum. Ook geeft het woord (t)HUIS  een bekend gevoel. Iedere leerling is er anders vertrouwd mee en dat geeft het woord diverse betekenissen en lagen.

   

Wat gaan we doen?

Met 164 leerlingen van het het Baudartius en 215 van het Stedelijk in Zutphen maken we dus een  rechthoekige (reclame) lamp ‘De LINGOlamp’ met het thema: (t)HUIS.

Wat maakt het gevoel (t)HUIS ? Wanneer voel je je (t)HUIS op school? Wat kan helpen iemand zich (t)HUIS te laten voelen op school?

De lamp heeft in het totaal 72 woorden en 396 letters. De woorden worden bedacht & de letters en het achtergrond design uitgesneden en ontworpen door groepjes leerlingen. Deze woorden komen volgens een van te voren bedacht stramien in de lamp en worden sprongsgewijs verlicht door spaarzame ledverlichting. De lamp (bestaande uit 4 deelstukken) komt op school in de gang aan een muur te hangen. Jawel, een verlichte knipperende reclamezuil voor een bijzonder onthaal aan nieuwkomers en oudgedienden.

Lingolamp ontworpen & gemaakt door 75 leerlingen van het Da Vinci College in Leiden

Jullie gaan dus een (reclame !) woord zoeken dat het gevoel (t)HUIS uitdrukt. Dit in groepjes van 4, 5, 6 of 7 leerlingen. Elk groepje krijgt een mapje gevuld met reeds met gekleurde reclamefolie beplakte plaatjes. Dit is de basis van het woord. De kleuren zijn gebaseerd op het logo van het Eligant Lyceum. De hoeveelheid plaatjes = de hoeveelheid letters van een woord. Aan jullie om hier een passend woord voor te bedenken (LINGO) en dit vorm te geven. Ook zou de achtergrond zo gedesigned moeten worden dat het een eenheid als woordblok vormt. Ook zou het zich duidelijk zichtbaar moeten onderscheiden van de rest van de woorden.

In plaats van een woord met allemaal letters kan ook als aanvulling een emoticon of simpele illustratie gebruikt worden. (ZON ☼, KLAVER ♣ etc.)

 

STAPPENPLAN:

1) Kies een woord m.b.t. het thema.

2) Het woord wordt opgeschreven op het bord in het woordplanningsschema (dit om teveel dubbele woorden te voorkomen).

3) kies uit de verschillende alfabetten de letters die je nodig hebt, dat kunnen dezelfde lettersoorten maar ook verschillende lettertypes zijn.

4) leg je gekleurde plaatje ( foliekant naar boven) op het A4’tje van de letter.

5) plak het plaatje voorzichtig vast op de letter, in de hoekjes met kleine stukjes crêpetape.

6) snij de contouren van de letter uit. Je kunt de letter ook eerst voortekenen (stippellijntjes met pen).

7) maak het plaatje los. Verwijder de tape voorzichtig (de letters worden hergebruikt). Trek voorzichtig de uitgesneden letter uit het folie van het plaatje (zie voorbeeld).

8) je kunt de transparante letter die nu ontstaan is opvullen. Met een andere kleur van dezelfde letter. Dit door opnieuw de letter van het alfabet over te trekken (pen, stippellijntje, lichtbak of raam) en uit te knippen, de beschermfolie eraf te halen en op de juiste plek te plakken.

Voor een speels effect kun je de uitgeknipte letter niet exact op de uitgesneden letter plakken maar bijv. een paar mm verschuiven, waardoor er een extra ‘transparant’ contour ontstaat.

NB de overtollige penstippellijn kun je makkelijk met je vingers wegwrijven.

9) wat doen we met de achtergrond van de plaatjes? Onderwerp bedenken en uitvoeren. Dit om jullie woord nog meer te verduidelijken.

10) Wanneer het woord helemaal af is, stoppen jullie de letters in de juiste volgorde terug in de envelop en schrijven je woord op de achterkant. Dit is handig voor ons bij het monteren van de letters in het frame.

Bijna al het materiaal dat we in dit project gebruiken komt van restpartijen, restafval of uit een afgekeurde partij. Ook uit dit project hergebruiken we de restpartijen en al het overgebleven materiaal. Bewaren dus!

© Idee-Ontwerp-Uitvoering-Aanjager- WORKshops: Meg Mercx en Rob Verwer in opdracht van Kunst in de Aula

Meg Mercx en Rob Verwer  werken in hun atelier in Nijmegen, op locatie, in binnen- en buitenland. Hun werk is opgenomen in diverse particuliere en openbare collecties. Twee recente projecten zijn bijvoorbeeld de interactieve beeldengroep Blowin’ in the wind, die nu in Renesse staat. Deze verhaalt over plastic soup: Hoe gaat het eigenlijk met de vis op je bordje? En Het voormoederproject: 3 waaiportretten (opgebouwd elk uit 1850 loshangende lapjes) over onze Moederlandse Geschiedenis. Ken jij je VOORmoeders? Naast de vaderlandse geschiedenis ook de moederlandse geschiedenis voor de broodnodige balans.

Lost in Paradise een kunstproject met twee waaiportretten over Milieu & Spiritualiteit, gemaakt met restfolie, buitenbeentjes en overblijvers.

FLUISTERINGEN in de schemering: VOORmoeders in the picture, drie waaiportetten van mijn voormoeders. Dit project roept op om onze voormoeders zichtbaar te maken. Wie zijn jouw voormoeders?

 

Scroll naar boven