Vandaag gaan we samen een grote technische installatie maken. Een soort van verlicht ademend kunstwerk. Jawel we gaan plastic laten ademen en van kleur doen verschieten. Restpartijen van Puinzakken die we hierdoor nieuw leven inblazen. Dit doen we door ze te vervormen, te verlichten en te laten ademen. Verder gaan we ‘spelen’ met elektriciteit buizen, we gaan ze afzagen, buigen en proberen te smelten. We gaan de buizen daarna aan elkaar bevestigen in een stevige ruitvormige constructie.
De ruit: een metselteken met een symbolische functie.
We gaan 8 van deze ruitvormen maken. Waarom een ruitvorm? Deze vorm is naast een geometrische vorm vooral bekent geworden doordat metselaars uit diverse culturen ze gebruiken. Al eeuwenlang wordt de ruitvorm gebruikt als decoratie op muren van boerderijen, huizen, gebedshuizen, abdijen etc. Het teken symboliseert de vereniging van hemel en aarde. Hieruit wordt de zon geboren zegt men. Het staat daarom ook symbool voor ons (t)huis, familie, nakomelingen en het voorbestaan van de mensheid/de wereld. De wereld die onderwerp is van jullie themaweek en van dit lichtproject . Die (nieuwe) wereld, die wij gaan maken Ademt in en Adem uit 🙂
Wat gaan we doen:
We de delen de klas op in 6/7 groepjes van twee leerlingen:
- Eerste dag: met twee leerlingen bouwen we een frame (lampion) van stukken PVC buis op basis van een voorbeeld. Verder ga je o.l.v. een leraar proberen d.m.v. warme lucht en smelten een PVC buis zelf om te vormen.
- Tweede dag: In het frame hangen we zelf gevormde zakken gemaakt van 1 puinzak. Daarna monteren we de ventilatoren die de zakken doen ademen. Vervolgens (als we nog tijd hebben) sluiten we de belichting aan.
De 26 objecten die we samen maken worden gemonteerd op een frame dat in juni aan het plafond gehangen wordt. Dit vormt een lichtgevende ademende sculptuur. Het lichtspel in deze sculptuur heeft een centraal geprogrammeerd bewegingsverloop.
Deze ‘conceptuele’ installatie haalt letterlijk en figuurlijk adem. De ruitvorm verhaalt over het leven, licht, kleur & vooral emotie. Door het ritmisch in- en uitademen- het ver- en ontfrommelen van de cellen/zakken die hangen in het frame, ontstaat er een rustgevend en contemplatief geluid. De kleur van de zakken verandert onvoorspelbaar. Zoals de minuten, uren, dagen: de seizoenen in het leven overal ter wereld.
Dit onderstaande project is gebouwd samen met 75 leerlingen Technasia Da Vinci College Leiden.
Als je straks geleerd hebt te werken met PVC buis, smelten, buigen etc. kun je er naast een elektriciteitsnet aanleggen er ook andere spannende dingen mee bouwen. Het vraagt wel een hoop tijd en geduld…. bijvoorbeeld de strandbeesten van de kunstenaar techneut Theo Jansen.
Rob Verwer werkt in zijn atelier in Nijmegen, op locatie, in binnen- en buitenland. Zijn werk is opgenomen in diverse particuliere en openbare collecties. Hij werkt graag met restmateriaal en buitenbeentjes. Een recent project is bijvoorbeeld Treecycle
Wat doe je met restafval van fietsen? Jawel je maakt een Treecycle. Een glanzend zilveren Boom met een bewegende bolvormige kroon bestaande uit 36 gerecyclede elkaar aandrijvende fietswielen. Het geheel wordt aangetrapt met een pedaal.
recent werk Rob Verwer.
© Idee-Ontwerp-Uitvoering-Aanjager WORKshop: Meg Mercx en Rob Verwer